Conflict en Crisismanagement

‘Conflicten en crises veranderen niet door erover te praten en te doen wat je altijd hebt gedaan. Zeker als ze het effect zijn van de heersende cultuur. Want ook hiervoor geldt dat wanneer je doet wat je altijd hebt gedaan, je krijgt wat je altijd hebt gekregen. ”

Een conflict of crisis is een stagnatie in de onderlinge samenwerking. Conflictmanagement betekent verbinden aan de cultuur en de bijbehorende uitdaging aangaan. En op persoonlijk niveau door uit je comfortzone te komen. Conflictoplossing vraagt om ander gedrag in samenwerking en leidinggeven. De meeste winst bij het oplossen van conflicten is te halen door te stoppen met het praten over de conflicten en te stoppen met te doen wat je altijd al hebt gedaan. En door persoonlijke conflicten in jezelf onder ogen zien, opnieuw te verbinden met wat innerlijk verloren is gegaan en je dit weer toe-eigenen.

Plan van aanpak

In de begeleiding maak ik voor de analyse gebruik van het Cultuur Lemniscaat model. Dit maakt in één oogopslag duidelijk wat er aan de hand is en welk gedrag ontwikkeld moet worden. Systemisch kijken naar het grote geheel en daarbij alle partijen weer in positie brengen. Vervolgens wordt in de begeleiding van het conflict in de werksituatie effectief gedrag geoefend. Ik spreek aan en daag uit op het nemen van verantwoordelijkheden en wat jij in jezelf hebt op te lossen.

Model cultuurlemniscaat